17 Kasım 2013 Pazar

OKK 20. BLOG TUR - Charlotte Bronte'nin Gizli Günlükleri - Syrie James - YORUM

 -Kış geldi ve bu tarz kitaplarla salep harika gidiyor ^^ - 

Kitap Adı: Charlotte Bronte'nin Gizli Günlükleri
 Orijinal Adı: The Secret Diaries of Charlotte Bronte
Yazar Adı: Syrie James
Yayınevi: Everest Yayıncılık
Sayfa Sayısı: 488
Basım Yılı: 2013

"Aşkın hazları hakkında yazmışımdır. Uzun zamandır, kalbimin kimseye göstermediğim bir köşesinde, bir erkekle yakın bir ilişkinin hayalini kurmuşumdur, her Jane'in kendi Rochester'ını hak ettiğine inanırım; hak etmez mi?"


Charlotte Bronte ile ilk tanışmam 4. veya 5. sınıfta olmalı. Okul kütüphanesindeki klasikleri ilk keşfettiğim zamanlar ve Jane Eyre benim okuduğum ilk klasiklerden biri. Birkaç sene sonra mini bir İngilizce hikaye kitabı geçiyor elime. Bronte kardeşlerin hikayesini anlatıyor. O yaşımdayken anlatılan o gerçek dünya anladığım kadarı ile içimi inanılmaz karartıyor. Yıllar geçmiş, bölük pörçük okuyabildiğim bir İngilizce hikayeyi aslında hatırlamamam lazım ama orada Charlotte'ın annesi ve kendinden önce doğan çocuk yaşta ölen kardeşleri için öyle tasvirler var ki. Ölenlerin kilisenin bahçesine gömüldüğünden ve çürümeye bırakıldığından bahsediyor. O yaşta okuduğum bu tasvir aklıma öyle bir yer etmiş ki, Bronte kardeşler deyince aklıma hep o hikaye kitabı gelir ve ondan aklımda kalan hepsini anlatamadığım diğer şeyler... 

Günlüklere gelirsek, herhalde bu kitap hakkında hiç bilgim olmadan direk okumaya başlasam günlük değil bir roman zannederdim. Günlük türünü severim, ben de yazarım. Ancak anlatım tarzında günlüğün ufak ufak izleri dışında pek bir adı yok. Bunun nedeni Charlotte'ın üslubundan kaynaklanıyor. Jane Eyre' de zamanında okuduğu okuldaki anılarını baz alıp, kurgu bir roman yazdığı gibi burada da gerçek hayatını aslında bir kurguymuş gibi hikayeleştirerek anlatıyor. 


Başarısız mı ? Asla. Kitabın akıcı bir dili olduğunu düşünüyorum. Charlotte okuduysanız onun üslubunun izlerini yakalamanız hiç zor değil. Bence Charlotte'ın roman üslubu kullanma nedeni günlüklerinin okunma kaygısı olabilir.  Bu tamamen benim şahsi fikrim ama üslubundan ve yazdıklarından hep aslında anlatırken gizlediği bir şeyler olduğunu hissettim. Bir şeyleri saklamak için yazmak, anlatmak... 

Charlotte'ın ailesi, kardeşleri, tüm yaşamı ve fırtınalı ilişkisini ele alan günlükler, çok ama çok çarpıcıydı. Bunun bana göre asıl nedeni ne fırtınalı ilişki, ne dram... Uzun yıllar önce, kadının bir yazar olarak adının bile olamayacağı bir dönemde yaşamış, aranızda kitaplarının olduğu bir yazarı bu kadar ayrıntılı tanımak, onun iç dünyasına girmek. O dönemde bile olsa aynı sorunları yaşayabilmek, içten içe aynı hayali kurabilmek, çok ama çok farklı bir duygu... 

ALINTILAR 
"Bana öyle geliyor ki, şimdiye kadar yaşamış olduğum her deneyim, düşünmüş, söylemiş veya yapmış olduğum her şey ve sevmiş olduğum her kişi bir şekilde bugün olduğum insana katkıda bulunmuştur.  

"Bana yazı ya da çizi olsun bir şekilde kalemi kağıda değdirmeden geçen tek bir gün yaşamanın, ruhuna tam bir işkence olduğunu söylemiştin."

4 yorum:

Rûz dedi ki...

Alıntılar müthiş;)

Benherneysemo dedi ki...

Teşekkürler ^^ Aslında onlarca alıntı yapılacak bir kitaptı ancak çok fazla alıntı vermemin spoiler a gireceğini düşündüğümden tadında bıraktım :)

Ozlem Altintas dedi ki...

Teşekkürler Bronte Kardeşleri seviyorum bu kitap onlar hakkında bilgilendirici olur diye düşünüyorum

Benherneysemo dedi ki...

Ben de ^_^ Çok zevk alarak okumuştum. Aynı yazarın bir de Jane Austen'a dair kitabı var, satın aldım ancak henüz okumadım, onu da okuyup burada bahsetmek istiyorum. Sevgiler.